Jdi na obsah Jdi na menu
 


CESSNA 182 - KIT

19. 5. 2012

 

cessna-182.jpg CENA : 1890,- 

Stavebnice obsahující téměř hotový model letounu CESSNA 182 z EPP o rozpětí 1400mm připravený pro montáž střídavého motoru třídy AXI2814 a palubní elektroniky. Bez motoru, regulátoru a elektroniky.

Stejně jako je Piper Cub neodmyslitelným symbolem sportovního letadla 30. a 40. let, od 50. let do současnosti jsou ikonou všeobecného a sportovní letectví letouny značky Cessna. Od roku 1956 již bylo vyrobeno více než 24 000 různých verzí stroje s tradičním názvem Skylane. Během celé té dlouhé doby se měnily motory, vnitřní vybavení i konstrukce, ale charakteristické rodové rysy hornoplošníku s tříkolovým podvozkem, rozměrnou a bohatě prosklenou kabinou a plochým motorem v přídi, zůstávají stále na první pohled snadno rozpoznatelné.Naše nová Cessna 182 zhotovená z téměř nerozbitného extrudovaného pěnového polypropylenu (EPP) posouvá hranice možností této technologie. Zatímco doposud byly obvyklé polomakety z EPP s rozpětím okolo 1 metru nebo menší, naše Cessna se může pochlubit rozpětím 1400 mm!

Stejně jako je Piper Cub neodmyslitelným symbolem sportovního letadla 30. a 40. let, od 50. let do současnosti jsou ikonou všeobecného a sportovní letectví letouny značky Cessna. Od roku 1956 již bylo vyrobeno více než 24 000 různých verzí stroje s tradičním názvem Skylane. Během celé té dlouhé doby se měnily motory, vnitřní vybavení i konstrukce, ale charakteristické rodové rysy hornoplošníku s tříkolovým podvozkem, rozměrnou a bohatě prosklenou kabinou a plochým motorem v přídi, zůstávají stále na první pohled snadno rozpoznatelné.

Naše nová Cessna 182 zhotovená z téměř nerozbitného extrudovaného pěnového polypropylenu (EPP) posouvá hranice možností této technologie. Zatímco doposud byly obvyklé polomakety z EPP s rozpětím okolo 1 metru nebo menší, naše Cessna se může pochlubit rozpětím 1400 mm! To je velikost, pro kterou byl ještě nedávno takřka jediným přijatelným pohonem spalovací motor 4-6,5 ccm - prostě je to pořádný stroj! Velké rozměry, atraktivní vzhled, příjemné letové vlastnosti - prostě ideální rekreační model pro každého, kdo už zvládnul pilotáž školních modelů, jako jsou Skylady, EasyStar, Alpha 1500, MiniMag...

Trup modelu z pěnového EPP je dodáván předlepený, připravený na montáž střídavého motoru s rotačním pláštěm třídy AXI 2814 nebo RAY C3536 na kovové lože tvaru "U" v obrácené poloze. K motoru budete potřebovat unašeč vrtule pro zadní montáž, plastový vrtulový kužel o průměru 48 mm je součástí stavebnice. Ve spodní části trupu se nachází prostor pro akumulátory snadno přístupný díky odnímatelné plastové krytce. Pro Cessnu budete potřebovat Li-poly tříčlánky aspoň 1800 mAh se zatížitelností 20C, ale "uveze" i větší tříčlánky 2000-3300 mAh, s nimiž se doba letu náležitě prodlouží. Ocasní plochy z EPP se upevňují vlepením do vylisovaných výřezů a drážek v trupu pomocí speciálního rychleschnoucího silikonového lepidla dodávaného ve stavebnici nebo středním vteřinovým lepidlem. Křídlo rovněž z pěnového EPP s polosouměrným profilem je dvoudílné, spojované trubkovou uhlíkovou spojkou. K trupu se upevňuje vpředu 2 kolíky a vzadu 2 šrouby. Křidélka jsou ovládána přímými drátovými táhly, pro serva jsou připravena plastové šachty pod demontovatelnými plastovými krytkami (POZOR: pro snadné "položení" kablíků k servům křidélek, není EPP díl tvořící spodní část pouzdra spojky křídla ve stavebnici přilepen!). Před připojením táhel doporučujeme kormidla "rozpohybovat" opakovaným opatrným vychylováním nahoru a dolů resp. vlevo a vpravo. Tříkolový příďový podvozek s ovládanou příďovou nohou je drátový, s elegantními plastovými kryty ("botičkami"). Ovládána jsou křidélka, směrovka, výškovka a otáčky motoru. Ačkoliv velikost šachet v křídle může svádět k instalaci 8-9 g serv vhodných pro park-flyery (jako jsou HS-55), pro Cessnu této velikosti budete potřebovat serva silnější, s tahem 1,5 kg.cm a více - vhodná jsou např. HS-65 HB a pro ovládání směrovky spřažené s příďovou podvozkovou nohou doporučujeme servo s kovovými převody (např. HS-65 MG).

K ovládání modelu budete potřebovat přinejmenším čtyřkanálovou RC soupravu. V tom případě se obě serva křidélek zapojují pomocí Y-kabelu (není součástí stavebnice) do jednoho kanálu. Při zapojování přijímače se řiďte návodem k obsluze vaší RC soupravy. Ideální je, pokud máte aspoň pětikanálovou počítačovou RC soupravu, která umožňuje nezávislé ovládání serv křidélek. V tom případě můžete nastavit diferenciaci výchylek křidélek; pro začátek doporučujeme 10-20% - tj. výchylka křidélka dolů je poněkud menší ve srovnání s výchylkou nahoru. Tímto způsobem se zpříjemní ovládání modelu, který bude mít menší tendenci vyplavávat ze zatáčky. Podobného účinku můžete dosáhnout i pomocí mixu křidélka-směrovka, ale řešení pomocí diferenciace bývá účinnější a navíc neovlivňuje chování modelu ve výkrutu.

Pro pohon modelu budete potřebovat střídavý motor s rotačním pláštěm třídy AXI 2814 nebo RAY C3536 a aspoň 40 A regulátor s BEC obvodem zvládajícím 4 mikroserva při napájení z Li-poly tříčlánku.

Cessna 182 je určena pro mírně pokročilé modeláře nebo i pro začátečníky pod dohledem zkušeného pilota. Model, jakožto polomaketa sportovního "bednovitého" hornoplošníku, vás seznámí s některými vlastnostmi, které jsou pro podobné stroje typické - bude po vás požadováno správné koordinované ovládání modelu směrovkou, křidélky i výškovkou. Tuto zkušenost "jako když najdete" nejpozději hned poté, co se pustíte do létání se svým prvním akrobatickým modelem nebo (polo)maketou jakéhokoliv druhu. Hezky si zvykejte, že knyply na vysílači nejsou pro ozdobu, ale na to, aby se správným způsobem a ve správnou chvíli používaly. Je to od nás kruté, ale později nám za to budete vděční. Její doménou je samozřejmě klidné poletování, které dá vám i kolegům na letišti dost času na vychutnání její ladné tvary, ale po menším "rozjetí" spolehlivě zvládá přemet, souvratové zatáčky a sudový výkrut. Prostě sportovní hornoplošník, jak má být!

Stavebnice obsahuje:

  • Téměř hotový model
  • Kontaktní lepidlo na EPP
  • Podrobný obrázkový návod popisující montáž i létání s modelem